keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Kuinka vanhassa maailmassa elämme?

 M51 -galaksin "Tav" -kirjain
Kysymystä siitä kuinka pitkään olemme olleet maailmassa ja kuinka vanha maailma on, voidaan lähestyä tähtitieteen kautta. Kreationistien ylläpitämällä luominen.fi -sivulla kysytään:
 

Minua on jo pitkää miettityttänyt kysymys tähtien etäisyyksistä. Raamattu opettaa planeettamme olevan 6000 vuotta vanha. Mutta tähdet ovat usein niin kaukana ,että niiltä lähtevän valon matka maapallolle kestäisi jopa miljoonia vuosia.(esim NGC 3603 ,20000 valovuotta linnunradasta) Miksi siis näemme tähtiä joidenka valo ei vielä ole edes saapunut Maahan?

Ensiksi on tartuttava välittömästi seuraavaan varsin yleiseen väittämään jota pidetään tosiasiana kreationistien keskuudessa:

”Raamattu opettaa planeettamme olevan 6000 vuotta vanha”.

Missä Raamattu näin opettaa? Emme ole kuulleet yhtäkään järkevää perustelua moiselle. Sen kummemmin kommentoimatta luominen.fi -sivulla annettua vastausta tai kysymystä, miksi kukaan ei juurikaan kreationistien piireissä aseta kyseenalaiseksi perinteistä näkemystä ”6000 vuotta vanhasta” maapallosta? Onko näkemyksessä kyse Raamatun ilmoituksesta vai nimenomaan yhdestä näkemyksestä muiden joukossa, ilmoituksen (väärästä) tulkinnasta? Ilmoitus tai mikä tahansa teksti ja sen tulkinta ovat kaksi eri asiaa. Se että jotakin tulkintaa, näkemystä perinnettä tai oppia pidetään ”itsestäänselvyytenä” uskonnollisissa tai tieteellisissä piireissä ei suinkaan tarkoita sitä että se olisi automaattisesti totta.

Nimittäin syntiinlangenneen ihmiskunnan historia tai raamatullinen pelastushistoria, on noin 6 000 vuoden pituinen tähän aikaan mennessä. Se on historiallinen ja raamatullinen tosiasia joka voidaan vahvistaa myös tähtitieteellä → tähtien messiaanisten nimien -ja tähtikuvioiden historia. Ja kappas vaan, tieto ja ymmärrys Luojan mazzarotista, evankeliumista tähtien mukaan, on kehittynyt noin 6 000 vuoden aikana. Lisää mazzarotista pääopetuksessamme.

Langenneen ihmissuvun noin 6 000 vuotinen taival ulkona kadotetusta paratiisista ei missään nimessä tarkoita automaattisesti sitä että ihmisen ikuisuus Eedenin puutarhassa ennen syntiinlankeemusta olisi ollut vain muutamia vuosia tai vuosikymmeniä kunnes kielletty hedelmä alkoi houkuttelemaan.

Voisiko tuo ikuisuus paratiisissa ennen syntiinlankeemusta selittää nykytieteen vahvistamat miljoonat ja jopa miljardit vuodet? Eihän ikuisuudessa ole aikaa vaan siellä ”yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä”! Luoja loi taivaan ja maan ”kuudessa päivässä” ja lepäsi ”seitsemäntenä päivänä”. Sekin että onko kyse kirjaimellisista 24 tunnin vuorokausista on edelleen ratkaisematta. Näkemyksiä ja hyviä perusteluja löytyy niin puolesta kuin vastaan, mutta mitään ehdotonta ei kukaan voi mennä sanomaan sillä yksikään ihminen ei ole ollut todistamassa oliko kyse kirjaimellisista vuorokausista.

Ainoastaan Luojamme tietää sen, mutta on mielenkiintoista ja kiehtovaa yrittää selvittää Hänen tarkoituksella kätkemiään asioita. Israelin kuningas Salomo ymmärsi sen. Hän kirjoittaa:

"Jumalan kunnia on salata asia, ja kuningasten kunnia on tutkia asia. Taivaan korkeus ja maan syvyys ja kuningasten sydän on tutkimaton." (Sananl. 25:2-3).

Juuri siitähän tieteessä on alunperin pohjimmiltaan kysymys!

Seitsemäs ”päivä” jonka Luoja pyhitti on sapatti. Vai mahdollisesti seitsemäs luomisen vuosituhat? Tai kenties pitempi aika? Miten viidettä, kuudetta ja seitsemättä ”vuorokautta” voisi olla olemassa maapallolla ennen ”neljäntenä päivänä” luotua aurinko, kuuta ja tähtiä joiden kierto, erityisesti auringon "nousu ja lasku", tuo jokapäivä havaittavissamme oleva optinen illuusio joka johtuu maapallon pyörimisestä oman akselinsa ympäri, määrittää vuorokauden, yön ja päivän joiden kesto on yhteensä n. 24 tuntia? Mm. muinaisella egyptiläisellä näkemyksellä taivaan 36 dekaanista (12 eläinradan tähtimerkin ohessa olevilla yleisellä tasolla vähemmän tunnetuilla tähtikuvioilla) on oma osuutensa 24-tuntisen vuorokauden kehittämisessä tai oikeastaan Luojan asettaman vuorokauden mahdollisessa myöhemmässä egyptiläisessä vahvistamisessa tai variaatiossa.

Jokatapauksessa ei noin 24-tuntinen vuorokausi voinut olla mitään uutta muinaisessa Egyptissä vaan kyseessä oli mahdollisesti vain Luojan asettaman vuorokauden egyptiläisestä variaatiosta tai vahvistamisesta.

Vai onko luomiskertomuksessa kyse kronologisesta järjestyksestä vai symbolisesta viitekehyksestä ajan arkikielellä jotta pieni lapsi voisi Luojan ilmoitusta ymmärtää eikä kirjaimellisista vuorokausista jne? Tiedämme että vuorokaudet ovat tosiasia mutta kaikkia Raamatussa mainittuja ”päiviä” ei voi selittää vuorokaudella jo kielitieteellisistäkin syistä.

Entä mitä "uudenkarheassa" taivaassa (hepr. alkutekstin mukaan maapallon taivas, ilmakehä) ja maassa tapahtui ”kahdeksantena päivänä” ensimmäisen sapatin eli ”seitsemännen päivän” jälkeen jonka aikana Luoja asettui valtaistuimelleen hallitsemaan universumia? Vai aurinkokunnallamme ja maapallolla "uudelleenvihittyä" (hepr. hanuka) ikivanhaa universumia josta alkoi sen lunastamisen aika jo mahdollisesti miljoonia ellei mijardeja vuosia sitten luodun ja sittemmin vanhassa enkeleiden universumissa langenneen kerubin (saatana) turmeluksesta?

Kysymys luomisen taivaasta tai taivaanvahvuudesta (eikä siis toisesta taivaasta eli avaruudesta ja koko universumista) on jo sinänsä oma juttunsa. Aiheesta lisää lopussa olevan tieteellisen artikkelin takana jossa asiaa lähestytään sekä Raamatun ja nykytieteen tulosten valossa.

”Kahdeksatta päivää” ei mainita luomiskertomuksessa, mutta ajatus sellaisesta ei ole Raamatulle sekä taivaan ja maan luomiselle sekä sille mitä siitä seurasi Eedenin paratiisin ikuisuudessa mikään mahdottomuus mikäli ymmärretään JHVH'n temppelin uudelleenvihkimisen, hanukka-juhlan, kahdeksan päivää muussakin huomattavasti laajemmassa ja kokonaisvaltaisessa profeetallisessa merkityksessä kuin hanukka on perinteisesti ymmärretty sen historiallisessa makkabilais-sotien viitekehyksessä.

Jokatapauksessa voisiko luomisen sapatin jälkeisen "kahdeksannen päivän" tai ”aikakauden” ajatella olevan ihmisen ikuisuus Luojan kanssa Eedenin paratiisissa?

Näemme että mikään muu ei voi yhdistää johdonmukaisella tavalla nykytieteen miljoonia vuosia, luomista, Luojaa sekä ihmistä Eedenin puutarhassa maata viljelemässä ja sitä varjelemassa. Ja entä koko universumin ikä? Riittääkö edes miljoonat vuodet vai pitäisikö jo puhua miljardeista vuosista? Jokatapauksessa nykytieteen tulosten valossa maapallo ja ilmakehä (luomiskertomuksen "taivaanvahvuus") sekä aurinkokuntamme eivät voi olla yhtä vanhoja kuin koko universumi.

Kuten sanottua aiheesta lisää lopussa olevan linkin takana.

Jos näin on niin se ei ole millään tavalla ristitiidassa luomiskertomuksen ja Raamatun kanssa. Mikäli olemme oikeassa siinä että miljoonat vuodet selittyisivät Eedenin ikuisuudella (jossa ei ollut aikaa siinä mielessä kuin sen nykyään tunnemme) ennen syntiinlankeemusta niin se vahvistaa Raamatun historiallista ja tieteellistä luotettavuutta Pyhän Hengen inspiroimana Luojan ilmoituksena sekä nykytieteen paikkaansapitävyyttä (sen ongelmista ja näennäisestä objektiivisuudesta huolimatta). Se mitä nykytieteessäkin ollaan saatu selville liittyen tähtien valoon, valonnopeuteen sekä aikaan ei voi olla ristiriidassa totuuden kanssa.

Totuus on Luojan Sana, ilmoitus, niin luomakunnassa kuin pyhissä heprealaisissa Kirjoituksissa. Eikä vähiten tähdissä kuten on sivustoltamme käynyt ilmi mikäli luomakunnan ilmoituksesta puhutaan.

Mahdolliset miljoonat vuodet Eedenin viattomuudessa ja sitä edeltävä ikivanha maailmankaikkeus tai JHVH'n ja enkeleiden universumi kuten me asian näemme, eivät todista kreationistien perinteistä eikä toisaalta evoluutio-sadunkaan puolesta suuntaan eikä toiseen vaan päinvastoin osoittavat kumpaisenkin entistä heikommiksi teorioiksi. Samalla kysymys miljoonia vuosia vanhasta maailmankaikkeudesta sekä ”kahdeksannen päivän ikuisuudesta” ovat mielestämme toistaiseksi paras selitys tai lähestymistapa nykytieteen vahvistamalle tähtien etäisyydelle -ja valolle sekä ajalle.

Tieteen tuloksia ei tarvitse pelätä sillä ne vahvistavat Raamatun totuuden ja jopa ohjaavat sen oikeaan tulkintaan kuten luomiskertomuksen sekä tähtien valon, etäisyyden ja ajan kysymykset osoittavat.

Tässä em. linkkivinkki artikkeliin tähtien valon ja ajan ongelmasta Raamatun heprealaisen alkutekstin, tähtitieteen ja yksinkertaisen maalaisjärjen näkökulmasta. On olemassa muitakin Raamatun Luojaa ja luomista puolustavia näkemyksiä kuin perinteisiä kreationistien näkemyksiä jotka eivät näytä kestävän nykytieteen tulosten ja Raamatun alkutekstien valossa.

Toinen erinomainen israelilainen näkökulma luomiseen tämän linkin takana.

-Danielin Perinnön jakajat

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ainoastaan asialliset kommentit hyväksytään. Noudatathan ystävällisiä tapoja. Jos kirjoitat anonyyminä niin jonkinlaisen nimen merkitseminen kommenttiin olisi suotavaa jotta erottuu muista anonyymeistä. Kiitos!