sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Kysymyksiä ja vastauksia 6: Juutalaisten suhde tähtiin?















Lisää kysymyksiä ja vastauksia 

K: Entä juutalaisten suhde tähtiin?

Eläinradan tähtimerkkejä Hamat Tiberiaan
synagoogassa n. 200-300 jKr
Tämä on yksi tärkeimmistä kysymyksistä. On viisasta lähestyä eri asioita ja kysymyksiä sillä perusteella mitä isät ovat opettaneet ja miten he ovat eläneet. Tässä tapauksessa uskon isillähän me tarkoitamme juutalaisia sillä heille on Kirjoitukset suotu ja heistä on myös Messias Daavidin Poika.

Tooran mukaan taivaanpalvonta ja tähdistä ennustaminen on ankarasti kielletty. Myös rabbiiniset Tooran selitykset, Talmud ja Mishna, tuomitsevat moisen harjoittamisen. Rabbien kiellot mukailevat Tooran ankaria kieltoja.

Hellenistisellä ajalla taivaanpalvonta alkoi muuttumaan henkilökohtaiseksi horoskooppi-astrologiaksi sitä mukaa kun kreikkalaisten jumalien eli tähdistöjen uskottiin olevan vain kuolevaisia kuten maan päällä elävät ihmiset. Tuhansien vuosien ajan ennen antiikin aikakautta tähdistä ennustettiin Mesopotamian kuninkaiden ja Egyptin faaraoiden sekä heidän valtakuntiensa kohtaloita jne.

(Paratiisista katsoen - Tähtitaivaan karttojen historiaa, Tapio Markkanen, URSA 2009).

Beit Alfa synagogan lattimosaiikkia
Mahdollisesti hellenististä perua on mm. yllä olevan kuvan muinaisen juutalaisen Tiberiaan synagogan sekä muiden varhaisten kristillisten vuosisatojen juutalaisten synagogien lattioiden eläinrata-mosaiikit noin n. 300-500 luvulla jKr.

On mahdollista että hellenisti ja aurinkojumala Mithran palvoja, Rooman kirkon perustaja keisari Konstantinus, pakotti tekemään kreikkalais-roomalaisia horoskooppi-eläinratoja juutalaisten jo ennestään hellenisoituneen juutalaisuuden muodon synagogiin joissa yhdistyy löyhä nimellinen yhteys Israelin 12 poikaan ja pakanuus. Beit Alfan, Tiberiaan ym. vanhojen synagogien mosaiikeissa on hyvin vähän totuutta jäljellä. Israelin 12 heimon nimet mainitaan 12 tähtimerkeissä ja sinänsä oikeat kuvatkin (tietyin poikkeuksin) esitetään, mutta nämä auringonjumalankuvien palvonnalla vääristetyt eläinradat edustavat aikansa hellenisoitunutta astro-juutalaisuutta joko Konstantinuksen pakotuksella tai ilman.

Ei kultavasikan syntiinkään (todennäköisesti Egyptin Apis-härkä / Tauruksen palvonta) egyptiläistä pakkoa tarvittu vaan israelilaiset sortuivat siihen vapaaehtoisesti. Ensimmäisten vuosisatojen juutalaisuus ei vastannut varhaisempaa heprealaista/israelilaista Siinain vuoren uskoa. Näyttää siltä ettei 1. vuosisadan juutalaisuus eri uskonsuuntauksineen (fariseukset, saddukeukset jne) ollut niin "raamatullisesti puhdasta" ja "pakanuudesta vapaata" mitä saatetaan yleensä ajatella tietämättömyyden tähden (kts. Evolution of the 1st century Judaism, Matthew Vander Els).

Joten siinä mielessä juutalaistenkin tulisi palata uskonsa hengellisille heprealaisille juurille kuten kristittyjenkin omasta korvausteologiastaan. Vain yhteisillä juurillamme alkaa kirkastumaan myös kokonaisvaltainen kuva Toorasta ja Golgatasta niin juutalaisille kuin kristityille. Sekä tähtien nimien sanoman merkityksestä Israelin lunastuskertomuksessa kuten rohkenemme väittää. Ilman tätä kokemusta jatkamme Tooran naulitsemista ristille tai torjumme Messiaan sovitustyön pahennuksena puhumattakaan ennakkoluulottomasta oikeanlaisesta suhtautumisesta tähtitieteeseen.

Jämähtämällä "aikamatkassa" uskomme juurille 1. vuosisadalle jatkamatta matkaa Siinain vuorelle ja Eedenin Puutarhaan asti, ei voida saavuttaa mehevää Heprealaista Juurta, Messiaan kokonaisvaltaista tuntemusta, vaan jäämme nuoleskelemaan pahimmassa tapauksessa näppejämme hämmentävän rabbiinisen korvausteologian ja helleeni-juutalaisuuden pauloissa. Yhtä hämmentävää on hieman myöhempi kirkkoisien hellenistinen korvausteologia ja antisemitismi. Ja samoin on myös sen laita millainen käsitys ihmisillä saattaa olla siitä miten Israelin kansan historiassa on tähtiin ja tähtitieteeseen suhtauduttu. Ei tule jäädä varhaisille kristillisille vuosisadoille kuten Tiberiaan ja Beit Alfan varoittavat esimerkit osoittavat vaan matkata kauemmas historiaan aina Danieliin ja Aabrahamiin asti - ohittamatta sitä 1. vuosisadankaan juutalaisen Ilmestyskirjan Johannestakaan.

Näkikö juutalainen Jochanan tämän Ilmestyskirjan 12. luvussa (kts. opetuksemme Auringolla vaatetettu vaimo)?

Heprealaisen ja juutalaisen tähtitieteen sydänjuurille jossa tinkimätön Tooran noudattaminen ja epäjumalien kumartelun uhmaaninen on kunniassa jopa niin radikaalisti että ollaan valmiita astumaan ulos uskossa koko Babylonin järjestelmästä kuten Aabram teki.

Huomattavaa on esim. 1. Moos. 15:5 ettei isä Aabraham suinkaan vaikuttanut jättävän tähtiä tai ymmärrystä tähtien nimistä (?) taakseen astuessaan ulos Kaldean Urin pakanuudesta ja jättämällä taakseen isänsä Terahin suvun. Ei vaan JHVH johdatti isämme kädestä pitäen tähtien alle tunnistamaan tähdistä (tähtien nimistä / tähtikuvioista) lupaamansa Vaimon YHDEN Siemenen (Zareka), Messiaan. Aabrahamin siemenen / jälkeläisen. Tuskin tähtien nimet olivat kokeneelle kaldealaiselle tähtitieteilijälle mikään uusi juttu tuossa tilanteessa. Kristityille ja juutalaisille Messiaan evankeliumi tähtien mukaan on uutta ja outoa, mutta idea ei näytä olevan vieras uskomme isille.

Isä Aabrahamin esimerkkiä ei voi liikaa painottaa mikäli kysymys on juutalaisten suhteesta tähtiin sillä hän on juutalaisille erittäin tärkeä samoin kuin myös meille.

Olisiko juutalaisille ja kristityille, jotka pitävät itseään "Aabrahamin lapsina", korkea aika alkaa harjoittelemaan isämme avinun askelissa sillä tämänpäivän Aabrahamin lapset eivät näytä välittävän tähdistä eikä tietävän niistä yhtään mitään. Kuitenkin JHVH Elohim teki kaikkien aikojen merkittävimmän Liittonsa Aabrahamin kanssa tähtien alla!

Me Danielin Perinnössä emme toisaalta osaa nähdä niin Tiberiaan kuin Beit Alfankaan "kreikkalais-roomalaistettujen" tähtikuvioiden väärennösten "alla" kuin perimmäisen Totuuden: Jehova Elohimin kasvot auringonjumala Helioksen kuvan "takana". Jehova Elohim sanoo sanatarkan heprealaisen alkutekstin käännöksen mukaisesti ensimmäisessä käskyssään näin:

"Älä pidä muita jumalia minun kasvojeni päällä" (1. Moos. 20)

Beit Alfassa tätä kaikista Suurinta Tooran Käskyä on rikottu joko kirkollisen miekkalähetyksen uhalla tai vapaaehtoisesti. Heprealaisen mazzarotin (Messiaan evankeliumi tähtien mukaan) kanssa kreikkalaisilla jumalilla ja Helioksella sekä keisari Konstantinuksen kirkolla ja pakanallisella astrologialla ei ole mitään tekemistä. Nämä kaikki peittävät tai vain yrittävät peittää Jehovan kasvot! Jehova ja Jeshua on universumin ja tähtimerkkien keskus eikä yksikään jumalankuva.

Nykyjuutalaisessa kulttuurissa eräänlaisen "astro-juutalaisuuden" menneisyyden kaikuja on tietysti mystisen okkulttisen juutalaisuuden (kabbala) astrologiset opit ja mm. heprealainen onnittelu-tervehdys "mazel tov!". Sanatarkasti "mazel tov" tarkoittaa "hyvää tähtikuviota!". Ikäänkuin tähtikuvioilla olisi jotain tekemistä ihmisen onnen, elämän vaiheiden ja kohtaloiden kanssa. Tämä on perus-astrologiaa. Roomalais-katolinen kirkko nähdään usein "kristillistetyn" auringonpalvonnan, astrologian ja pakanuuden emona, mutta juutalaisuus ei näytä tekevän poikkeusta ensinnäkin esimerkiksi "juutalaistamalla" Akitun (babylonialainen syksyinen ja keväinen uudenvuodenjuhla -> "Rosh HaShanah") sekä muita myöhempiä astrologisia oppeja kuten kabbala osoittaa. Niin tähtikuvioiden kuin muidenkaan taivaankappaleiden asennot eivät määrää elämänvaiheitamme, onneamme tai luonteenpiirteitämme.

Suurin osa juutalaisista ei edes ymmärrä mitä he itseasiassa "mazelilla" Bar / Bat Mitzvassa ym juutalaisen elämän kohokohdissa toivottavat, vaan se edustaa samantapaista taikauskoa kuin esim. suomalaisten aikakausilehtien horoskoopit olipa "mazel tovin" merkityksestä tietoinen tai ei.

Mutta kuten olemme tässä kysymyksiä ja vastauksia -osiossa osoittaneet ja todistaneet niin kannattaako "lasta heittää pesuveden mukana" vuosituhansien eksytyksen ja hämmennyksen takia (kts. Perinnönjaolla -pääopetuksemme)? Siinä mielessä niin kristityt kuin juutalaiset ovat yhtä tietämättömiä ja hämmennettyjä mitä tulee tähtikuvioiden alkuperäisiin merkityksiin. Emme usko että astro-juutalaisuudessa tai kabbalassa on koko totuus juutalaisten ja juutalaisuuden sekä koko Israelin kansan historian suhteesta taivaan merkkeihin. Historia, tähtitiede ja koko Raamattu osoittaa aivan toiseen suuntaan kieltämällä juutalaisilta astrologian harjoittamisen, mutta toisaalta muistuttamalla ja rohkaisemalla Israelin karkoitettuja siitä että Elohim nimesi tähdet (Psalmi 147:4, Jes. 40:26) ja asetti ne olemaan merkkeinään - ikuisesti (1. Moos. 1:14-17!

Puhumattakaan n. 4000 vuotta sitten vaikuttaneen entisen kaldealaisen ja sittemmin heprealaisen isä Aabrahamin (1. Moos. 15:5) ja hänen jälkeläisensä, juutalaisen profeetta Danielin tähtitieteellisestä ymmärryksestä ja palvelutehtävästä silloisen maailman kuuluisimpien ja taitavimpien ammatti-tähtitieteilijöiden (kreik. magi), kaldealaisten viisaiden, keskuudessa (Dan. 1, 2, Matt. 2) 500 -luvulla eKr. Kuten sanottua myös ensimmäiseltä vuosisadalta löytyy merkittävä juutalainen apostoli joka ymmärsi luonnollisten tähtikuvioiden keskeisen sanoman ja tallensi ne Ilmestyskirjan 12. lukuun.

Israelilaisilla ja juutalaisilla on aina näyttänyt olevan erityinen suhde tähtiin messiaanisten profetioiden näkökulmasta kuten Toora ja tähtitieteen historia osoittaa. Tämä käy selvästi ilmi jo Aabrahamista alkaen. Olemme saaneet jo useaan kertaan kokea että Israelin Lunastajan erityinen mielisuosio ja siunaus lepää siinä että me tahdomme viedä Ilosanomaa messiaanisista tähtimerkeistä ensiksi juutalaisille sillä siinä piilee Jeshua HaMashiakin todistus! Kiitos esirukouksistanne tämän tärkeän palvelutyön puolesta.

Erityiskiitokset Tuomas Leväselle autenttisista kuvista paikan päältä!

9.11.2015 tähtikaupunki Oulussa,
Danielin Perintö

Lisää kysymyksiä ja vastauksia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ainoastaan asialliset kommentit hyväksytään. Noudatathan ystävällisiä tapoja. Jos kirjoitat anonyyminä niin jonkinlaisen nimen merkitseminen kommenttiin olisi suotavaa jotta erottuu muista anonyymeistä. Kiitos!