lauantai 26. syyskuuta 2015

Kirkastussunnuntai?

Kuva: Tampereen seurakunnat
Kuva: Temple Institute
Suuri sovituspäivä - Jom Kippur, tuli ja meni. Joka vuosi Kippurina kuukin on miltei täysin kirkastunut, noin 70-80%, kuten taivaalta tai oikealta olevasta kuukalenterista voi todeta mikäli pilvet estävät todellisen näkymän. Jehovan pyhin päivä herätti jälleen ajatuksia ja syvensi entisestään heprealaista ilmestystämme ja ymmärrystämme Sanasta. Tällaista suurta juhla-iloa olemme saaneet kokea joka vuosi eikä vähiten Kippurina. Olemme siis Jom Kippurin jälkitunnelmissa.

Antimissionaarit käyttävät mm. Matt. 16:28 yrittäessään osoittaa ettei Jeshua voi olla Messias vaan valehtelija. He tulkitsevat ko. Jeshuan sanat niin että Hän olisi tarkoittanut että seisovien joukossa olisi ollut sellaisia jotka eivät tulisi koskaan kuolemaan vaan eläisivät satoja ja tuhansia vuosia, ennenkuin näkisivät Ihmisen Pojan tulevan takaisin taivaasta perustamaan 1000-vuotisen Kuningaskunnan.

Epäilemättä tuollaisen käsityksen Messiaan sanoista voi saada mikäli ei ole pohtinut muita näkemyksiä ja selitysvaihtoehtoja vaan pitäytyy itsepäisesti kapeakatseissa ajatuksessa siitä ettei Jeshua voi olla Messias.

Kirjoituksia ja Messias-profetioita sekä Hänen sanojaan ja tekojaan voidaan kuitenkin ymmärtää ainoastaan Messiaan lähettämän toisen Puolustajan, Pyhän Hengen avulla. Puolustaja on Ruakh HaKodesh. Oikein ymmärrettynä henkilökohtaisen vaellluksen kautta Pyhityksen Henki joka opettaa ja johdattaa tuntemaan kaiken Totuuden, pyhittäytymään Herralle 100% Hänen käskyjen pitämisen kautta. Ilman pyhitystä kukaan ei ole näkevä Herraa ja joka sanoo pysyvänsä Herrassa, mutta ei noudata Hänen käskyjään, on valehtelija eikä Totuus ole hänessä. Näin Raamattu opettaa.

Evankeliumi-tekstien heprealaisille alkuteksteille uskollisissa kronologisissa evankeliumeissa (Chronological Gospels, Michael Rood, Aviv Moon Publishing 2012) Messiaan sanat (kts. myös mm. Luuk. 9:27) on selitetty niin että Jeshua tarkoitti Jehovan kuningaskunnan tulemisella kirkastumistaan vuorella. Keefas (Pietari) ja toiset opetuslapset olisivat siinä tapauksessa saaneet Jehovan armosta kokea vuorella hetken ajan tulevan maailmanajan voimia, Jehovan Kuningaskunnan kirkkautta, joka säteili kirkastuneen Messiaan kasvoista sekä Eliasta ja Mooseksesta. Ei ihmekään että pojille tule kiire rakentaa majat kun Milleniumin ilmapiirissä oli niin hyvä olla.

Siksi useat messiaanisista pitävät Jom Kippuria Messiaan, taivaallisen Ylipapin, kirkastumisen muistopäivänä vastoin kirkon aurinkokalenterin "kirkastus-sunnuntaita". Sama periaate pätee myös joulu VS lehtimajanjuhla (ja hanukka), ishtar VS happamattoman leivän juhla jne.

Messiaan kirkastumisesta Israelin leeviläisen ylipapin meneminen kerran vuodessa Jom Kippurina uhraamaan kaikkein pyhimpään itsensä ja kansan puolesta täysin valkeissa vaatteissa ilman ylimmäispapillista kasukkaa, rintakilpeä yms, on pyhää esikuvaa (3. Moos. 16). Toiseksi Jom Kippur on mahdollisesti Ihmisen Pojan varsinaisen toisen Kuninkaallisen tulemuksen pyhäpäivä Hänen ylimmäispapillisen ensimmäisen tulemuksensa, kirkastumisensa, muistelon lisäksi.

Messiaan tulemus on kaksivaiheinen: ensiksi papillinen ja vasta sitten kuninkaallinen. Sitä papillis-kuninkaallinen Melkisedekin (vanhurskauden kuningas) nimi merkitsee. Papillista kuningasta. Juutalaisuus ei ymmärrä ensimmäistä tulemusta ja kristinusko ei ymmärrä toista tulemusta. Siksi uskonto ei voi johdattaa kaiken Totuuden, MelekZedekin, tuntemiseen kuten Toinen Puolustaja.

Melekin ja Zedekin super-harvinaisesta kolminkertaisesta konjuktiosta 10 kuukauden aikana vuonna 3/2 eKr meillä onkin paljon jaettavaa. Siitäpä mahdollisesti lisää "majan alla" lähipäivinä.

Mikäli ylipappi oli suorittanut oman ja kansan sovituksen oikein kaikkeinpyhimmässä tooran säädösten mukaisesti, Kuninkaan säätämää pyhää hovietikettiä noudattaen, ja siten säilynyt hengissä Kuninkaan läsnäolossa, niin kansa huokasi helpotuksesta kun näki ylipapin "astuvan alas" temppelistä kansan pariin syntiuhrimullikan ja Kippurin toisen syntiuhrikauriin (Kauris) verenpunaa puvussaan. Tämä mielessä jatkakaamme syväsukellusta veriseen Jom Kippuriin JeshaJahun 63:1-6 mahtavan Messiaan toisen tulemuksen profetian sanoin:

"Kuka tuolla tulee Edomista, tulipunaisissa vaatteissa Bosrasta, tuo puvultansa komea, joka uljaana astelee suuressa voimassansa? "Minä, joka puhun vanhurskautta, joka olen voimallinen auttamaan." Miksi on punaa sinun puvussasi, miksi ovat vaatteesi kuin viinikuurnan polkijan? "Kuurnan minä poljin, minä yksinäni, ei ketään kansojen joukosta ollut minun kanssani; minä poljin heidät vihassani, tallasin heidät kiivaudessani, ja niin pirskui heidän vertansa vaatteilleni, ja minä tahrasin koko pukuni. Sillä koston päivä oli minun mielessäni ja minun lunastettujeni vuosi oli tullut. "


Onko tässä ilmestys taivaallisen Ylipapin alas astumisesta taivaallisesta kaikkeinpyhimmästä kansan pariin omaan vereensä tahriintunut puku yllään tuhannen tuhansine ylöstemmattuine ja kirkastettuine pyhineen? Kuvittelepa mielessäsi Leevin ylipappi punapuvussaan seuranaan häntä avustavat valkopukuiset Leevin papit. Profetia jatkuu Ilm. 19:12-16:

"Ja hänen (Jeshua) silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse, ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen. Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan. Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra"."

Onko toisen tulemuksen päivä Jom Kippur, suuri sovituspäivä ja se kuuluisa Ilmestyskirjan viimeinen, seitsemäs pasuuna, Kippurin viimeinen oinaansarven töräys? Heprealaisen temppelin esikuvat osoittavat voimakkaasti siihen suuntaan. Me uskomme että Jom Kippurina palaamme Kuninkaamme kanssa kirkastettuina pyhinä maan päälle sillä kaikki näyttää mätsäävän jälleen kerran kohdalleen täydellisesti kuten Herran juhlilla on tapana tehdä Herran elämän merkittävimmissä tapahtumissa aina Hänen syntymästään toiseen tulemukseen asti. Ovathan Herran juhlat Messiaan todistus. Mitäpä me siis kirkastus-sunnuntailla, jouluilla, ishtareilla yms valkokalkituilla pakanallisilla paavin korvikejuhlilla sitten teemme koska Herran juhlista näyttää löytyvän kaikki Herran teot viimeistä profeetallista piirtoa myöten?

Itseasiassa kaikki mielenkiinto häviää pian korvikejuhlia kohtaan kun rakastuu palavammin Herraan Hänen pyhien juhliensa kautta. Näin on käynyt meillekin - Herran suurenmoiseen rakkauteen hurahtaneille!

Voiko Messiaan juhlia harjoittelevilta puuttua mitään? Keitä ovat Matteuksen neitsyet joiden lampuista ei öljyä puutu? Entä ne jotka huomasivat ettei heillä ole öljyä ja heräsivät karuun todellisuuteen liian myöhään? Onko todistuksemme Jeshuasta heikko ja puutteellinen jos emme juokse joka viikko auringonpäivän ja joka vuosi auringonpojan juhlien perässä seuraamalla kirkollisia korvausteologian juhlia? Onko surkuteltavimmat ihmiset sittenkin jääneet sinne "Egyptin rajan" toiselle puolelle jotka ovat panneet toivonsa Messiaaseen vain tämän elämän ajaksi eivätkä harjoittele Kuninkaan Sapatinpäivän ja uudenkuun sekä vuosittaisten juhlien kautta tulevaista elämää Kuningaskunnan kirkkaudessa?

Olisiko korkea aika alkaa kuusen koroittamisen sijasta harjoittelemaan majan pystyttämistä kuten Pietari taannoin vuorella sillä kirkkauteen nousseen Karitsan häiden kenraaliharjoitusten aika on pian - aivan muutaman päivän kuluttua!

Siunattua 1000-vuotisen Kuningaskunnan lepopäivän jatkoa,
DP-tiimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ainoastaan asialliset kommentit hyväksytään. Noudatathan ystävällisiä tapoja. Jos kirjoitat anonyyminä niin jonkinlaisen nimen merkitseminen kommenttiin olisi suotavaa jotta erottuu muista anonyymeistä. Kiitos!