perjantai 14. elokuuta 2015

Kysymyksiä ja vastauksia 5: Miksi Raamatussa ei ole erikseen kirjaa tähtitieteestä?

Lisää kysymyksiä ja vastauksia

K: Jos raamatullinen tähtitiede / evankeliumi tähtien mukaan on totta niin miksi Raamatussa ei ole siitä erikseen oppia tai kirjaa?

Kyllä on vaikka pikaisesti ajatellen siltä ei välttämättä näyttäisikään. Aihe vaatiikin perusteellista Raamatun heprealaisen asiayhteyden sekä heprealaisen kalenterin, historian sekä tähtitieteen tuntemusta.

Näiden asioiden ymmärtämisen kautta tulee ymmärtämään myös sen, että oikeastaan koko Raamattu on yhtä suurta opetusta tähtien sekä myös auringon ja kuun merkityksestä Jumalan pelastus-suunnitelman opettajina ja profeettoina. Luojan kalenteri, joka muodostuu auringon, kuun ja tähtien (eläinradan tähdistöjen) kierrosta kulkee kautta läpi koko Raamatun ja raamatullisten Herran juhlien.

Olisi yhtä mahdotonta poistaa Raamatusta Luojan kalenteria ja oppia tähdistöistä (mazzarot) Ilosanoman julistajina kuin hiivaa taikinasta! Luojan kalenteri ja tähdistöt ovat yhdessä profetian henki ja Messiaan todistus.

Sillä Jeshuan (Jeesus) todistus on profetian henki." (Ilm. 19:10).

Heprean sana, mazzarot, מַזָּרוֹת, tarkoittaa tähdistöjä tai kaikkia taivaankappaleita eli tähdistöjä, planeettoja, kuuta ja aurinkoa. Sana esiintyy vain kerran Raamatussa, Jobin kirjassa 38:31-32. Vaikka sana esiintyy vain kerran niin mazzarotin idea on kaikkialla Raamatussa sen kannesta kanteen. Raamattu ei sinänsä riitä vaan on nostettava katse taivaisiin ja opeteltava tähtien nimet kuten Aabraham teki (1. Moos. 15:5) ja heprealaisen alkutekstin mukaan ymmärsi tähtiin perehtymällä että hänestä on tuleva zareka, זַרְעֶךָ ,eli hepreaksi "jälkeläinen" (yksikössä) eikä zarekim "jälkeläisiä" (monikossa).

Tuo tähtien nimissä Jumalan lupaama Aabrahamin jälkeläinen on tietysti itse Messias Iisakin kautta. Aabrahamin jälkeläinen on taivaan Jousimies joka ampuu Skorpionia suoraan sydämeen, itsensä uhraava Kauris, lunastettujaan siunaava Vesimies, voittoisana palaava Oinas, Härkä joka tuomitsee kansat, Kaksoset joka ilmoittaa Isän ja Pojan sekä Leijona joka on hallitseva ikuisesti!

Tämä on juuri se tarina minkä Aabraham ymmärsi olevan luvattu hänen jälkeläisestään taivaan tähtien nimissä.

Ei Aabrahamillakaan ollut Raamattua kirjallisessa muodossa sillä Raamattua ei vielä oltu kirjoitettu sanaakaan. Aabrahamin ja muiden hänen aikalaistensa "Raamattu" oli tähtien nimissä. Miten muuten Jumala olisi kehoittanut häntä lukemaan tai luettelemaan tähtien nimet kuten 1. Moos. 15:5 oleva heprealaisen alkutekstin sana, safer, סְפֹר, antaa ymmärtää? Sanakirjan mukaan safer tarkoittaa kirjoittamista, ylöskirjaamista tai kartoittamista eikä pelkästään matemaattista luettelemista tai laskemista tyyliin 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 jne (The Gospel in the Stars, Rabbi Ken Gibbs). Safer -ja zareka sanojen merkitysten  ymmärtäminen on hyvin ratkaisevaa.

Raamatussa ei ole yhtään turhaa sanaa! Esim. 1. Moos. 15:5 kääntäminen väärin em. sanojen osalta on ikävä osoitus siitä miten ko. Raamatun kohdan selkeä oppi evankeliumista tähtien mukaan josta Aabrahamkin oli tietoinen will be lost in translation (=häviää tekstistä huonon käännöksen takia).

Jumalan Sanaa niin Raamatussa kuin tähtien nimissä ei tulisi mennä muuttamaan! Seuraukset ovat tuhoisia kuten voimme todeta n. 4000 keskenään kinastelevan kristillisen kirkkokunnan ja astrologian syntymisen myötä.

Emmehän me kykene tutkimaan esim. solujenkaan tai muun luomakunnan ilmoitusta pelkällä Raamatulla vaan siihen tarvitaan mikroskooppia ym työkaluja! Jos Raamatusta puhutaan niin erityisesti Ilmestyskirjan esikuvat kuten Karitsa (Oinas), Leijona, Lohikäärme, Vaimo (Neitsyt) jne ovat selkeä osoitus heprealaisista tähdistöistä Raamatussa.

Aina luomiskertomuksesta alkaen tähtien nimissä / tähdistöissä olevat Messias-profetiat tai Messiaan tunnusmerkit tulevat esiin joko suoraan tai rivien välistä aina Ilmestyskirjan viimeisiin sanoihin saakka. Esim. heprealaista Ilmestyskirjaa ja sen heprealaisia esikuvia on hyvin vaikeaa ymmärtää ilman Raamatun heprealaisen asiayhteyden tuntemusta sekä heprealaisen tähtitieteen sekä heprealaisen kalenterin, temppelipalveluksen sekä heprealaisten juhla-aikojen tuntemusta.

Korvausteologian oppien (="kirkko on korvannut Israelin, sunnuntai sapatin, joulu lehtimajanjuhlan jne") takia Ilmestyskirja ei ole ollut kreikkalais-roomalaisessa kristinuskossa yleisesti ottaen kovinkaan suuressa suosiossa. Ilman Herran juhlien ja temppelipalveluksen sekä mazzarotin tuntemusta emme kykene ymmärtämään Ilmestyskirjan sanomaa jossa kaikki kolme em. muodostavat Ilmestyskirjan ymmärtämisen perustan. Lähinnä "asiaan perehtyneet" eskatologit ja "koulutetut" raamatuntutkijat ovat tutkineet Ilmestyskirjaa, mutta eivät kolmen em. asian hylkäämisen takia sitä ole itsekään täysin ymmärtäneet. Puhumattakaan tavallisista "rivi-kristityistä".

Mutta tavallisilla uskovillakin on mahdollisuus ymmärtää Ilmestyskirjaa tähdistöjen esikuvien kautta.
Siihen ei tarvita teologisia seminaareja! Ilmestyskirjasta tulee yksi Raamatun helpoimmin ymmärrettävistä ja upeimmista profeetallisista kirjoista heprealaisen eläinradan esikuvallisen kertomuksen sekä heprealaisten juhla-aikojen ja heprealaisen temppelin merkityksen ymmärtämisen kautta. Kaikki kolme ovat yhdessä heprealaisen Messiaan todistus.

Heprealaiset tähtien nimet ja tähdistöt ovat ilosanoma heprealaisesta Messiaasta. Tämä  Ilosanoma huipentuu Raamatun viimeiseen kirjaan, Ilmestyskirjaan. Ilmestyskirja on samalla JHVH-Jumalan selkein opetus Raamatussa mazzarotin tähdistöistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ainoastaan asialliset kommentit hyväksytään. Noudatathan ystävällisiä tapoja. Jos kirjoitat anonyyminä niin jonkinlaisen nimen merkitseminen kommenttiin olisi suotavaa jotta erottuu muista anonyymeistä. Kiitos!