lauantai 11. huhtikuuta 2015

Ylössnousseen merkeissä

Ensihedelmien heilutusta Jerusalemissa
armon vuonna 2015
"Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun te tulette siihen maahan, jonka minä teille annan, ja leikkaatte sen viljaa, niin viekää papille viljastanne uutislyhde. Ja hän toimittakoon sen lyhteen heilutuksen JHVH'n (Herra) edessä, että hänen mielisuosionsa tulisi teidän osaksenne; sapatin jälkeisenä päivänä pappi toimittakoon sen heilutuksen." (3. Moos. 23:10-11)

Tämän happamattoman leivän juhlan päätteeksi vietämme heprealaista ensilyhteen tai ensihedelmien heilutuksen juhlaa. Tuon heprealaisen pyhäpäivän ensimmäisinä tunteina Jumalan Karitsa (Kauris / Oinas) nousi kuolleista Voittajana! Seuraavan aamun tullessa Leevin suvun pappi heilutti sen merkiksi (tietämättään) ohrasadon "ensihedelmää" JHVH'n edessä Jerusalemin temppelissä. Kuten israelilaiset olivat tehneet sitä ennen jo monien vuosisatojen ajan ilmestysmajasta alkaen.

Siksi todennäköisesti "tietämättään" että jos tämän maailman ruhtinaat olisivat tienneet mihin Jeshuan sovitustyö ja ylösnousemus johtaa (HaSatanin / vastustajan rökäletappio) niin eivät he olisi ristiinnaulinneet kirkkauden Herraa (1. Kor. 2:6-10). Juhlien messiaanisen merkityksen oli tarkoituskin pysyä salassa satoja vuosia muinaiselta Israelilta kunnes aika tuli ja Israelin Jumala lähetti Poikansa.

Ne juutalaisista ja sitä myötä myös ei-juutalaisista jotka "kykenivät yhdistämään pisteet" tulivat uskoon Jeshua Messiaaseen. Tai oikeastaan heidän (vanhurskaiden juutalaisten) jo olemassa oleva heprealainen usko vahvistui Isän julkituomassa ja kauan Israelin odottamassa Messiaassa!

Vai onko tämä kaikki sittenkin silkkaa sattumaa? Ei vaan Isin suurta suunnitelmaa ja ylösnostamansa Poikansa todistusta pyhissä juhlissaan.

Tulemme palaamaan tarkemmin siihen miksi vietämme tätä "kuolleista nousseiden Esikoisen juhlaa" (1. Kor. 15:20) vasta sapatinpäivän päätteeksi tästä illasta sunnuntai iltaan. Eli viikkosapatin (HaShabbat) jälkeisenä päivänä emmekä ”kolmantena päivänä” eli jo menneenä tiistaina (ma ilta - ti ilta).

Mutta Jeshuan ristiinnaulitsemisen vuonna tämä pyhä sapatin jälkeinen ensilyhteen heilutuksen päivä ”osui” heprealaisen viikon ensimmäiseen päivään (Jom Rishi) eli länsimaisittain sunnuntaihin (la ilta - su -ilta). Messias nousi kuolleista kolmantena päivänä sapatinpäivän päätteeksi lauantai-iltana tai la-su välisen yön tunteina ennen sunnuntai-aamua.

Aivan Kirjoitusten ja 3. Moos. 23 Herran juhla-aikojen mukaan.

Jokatapauksesa Luoja ajoitti kaiken täydellisesti! Jumalan heprealainen ja tähtitieteellinen matikka ei valehtele vaan se on ylösnousseen Messiaan todistus.

Hän on ylösnoussut joten chag sameach, hyvää alkavaa juhlaa!!!

Ensihedelmien juhla on siis yksi Ylösnousseen merkki. Mashiak ei kuoriutunut pääsiäismunasta tms kuten pakanallisissa hedelmällisyysriiteissä lunastajien uskotaan tekevän vaan nostettiin ylös muinaisen Israelin keväisen ohrasadon Ensilyhteenä / Ensihedelmänä!

Muista ylösnousseen merkeistä

Heprealainen Dalaf
”Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonan merkki. Sillä niinkuin Joona oli meripedon (kalan tai valaan) vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.” (Matt. 12:39-40)

Aloitetaanpa Joonan merkistä. Aiheesta on kirjoitettu tuhat ja yksi kertaa. Mutta tällä kertaa tahdomme luonnollisesti raapaista hieman tutun aiheen pintaa mistäpä muustakaan kuin unohdetun tähtitieteellisen näkökulman kautta.

Joonan merkki on juuri tuo kaikki Messiaan edellä opettama. Ylösnoussut oli kolme päivää ja kolme yötä haudassa aivan heprealaisen kalenterin mukaisesti (ke ilta - la ilta).


Ehdotamme, että Joonan merkkiin kuuluu tai siihen on aina tähdistöjen paikalleen asettamisesta asti kuulunut myös Delfiinin (tai Kalan) merkki (vrt. Joona kalan vatsassa).

Delfiinin tähdistö on yllä olevassa kuvassa. Latinalaiselta nimeltään se on Delfinus ja heprealaisittain Dalaf. Kummatkin nimet merkitsevät delfiiniä. Tähdistö muodostuu 18 tähden ryppäästä. Mutta Delfiinin, sen viisi kirkkainta tähteä, tunnistaa pohjoisen pallonpuoliskon (jossa Suomikin sijaitsee) taivaalta aivan Kotkan "pään" vasemmalta puolelta.

Delfiinin merkitys on ”kuollut nousee jälleen”.

Tämä pieni, mutta hyvin tärkeä tähdistö on Messiaan ylösnousemuksen merkki yhdessä muiden sen yhteydessä olevien pienten aputähdistöjen, Kotkan ja Nuolen, kanssa. Delfiini, Kotka ja Nuoli kuuluvat Kauriin emotähdistön alaisiin dekaaneihin tai aputähdistöihin.

Kauriin tähdistö merkitsee "sovituksen pukkia joka on uhrattu lunastettujen puolesta" (lähde). Kauriin aputähdistöihin kuuluu:

    1. Nuoli (Sham / Sagitta) -> "Jumalan ampuma nuoli"

    2. Kotka (Aquila) -> "Runneltu putoaa tai kaatuu"

    3. Delfiini (Dalaf / Delfinus) -> "Kuollut nousee jälleen"

Kuten huomaat Kauris aputähdistöineen kertoo kärsivästä Messiaasta joka tulee nousemaan kuolleista Voittajana! Kauris uhrautuu puolestamme tai Jumala ampuu vihan Nuolensa Kotkaansa meidän syntiemme tähden. Mutta Kotka nousee jälleen Delfiinin lailla!

Tulemme perehdyttämään lukijamme syvemmälle heprealaisen eläinradan tähdistöjen (yhteensä 48) "kielioppiin" myöhemmin. Laadimme parhaillaan sitä varten sivua.

Tiedotamme sivun julkaisemisesta myöhemmin (Päivitys: sivu on julkaistu 15.4. täällä)

Yllä olevan Kauriin tähdistön esimerkin lisäksi E.W. Bullinger havainnollistaa lisää samankaltaista periaatetta selkeällä tavalla alan klassikkoteoksessaan Witness of the Stars (Kregel Classics). Jos selaat linkin takaa löytyvää sivua niin huomaat millä tavalla Bullinger on jakanut mazzarothin tähdistöt ikäänkuin "päälukuihin ja alalukuihin" jne.

Delfiini on valaiden alalajeihin kuuluva älykäs ja leikkisä nisäkäs. Sellaisenaan se on hauska ja iloinen todistus Luojansa huumorintajusta ja luonteesta! :) Delfiinin nopeissa ja sulavissa liikkeissä sekä sen valtavissa hypyissä on jotain ylösnousemuksen iloa ja riemua! Siinä on elämän voimaa, Jumalan voimaa.

Jotain lapsenkaltaisuutta.

Ei ihmekään että Luoja valitsi delfiinin kuvastamaan Poikansa ylösnousemusta tähtitaivaallaan. Delfiini on kuin lapsi. Poikahan nimenomaan opetti että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta (Matt. 18:1-5). Poika kiitti Isää myös siitä, että Hän on "salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille." (Matt. 11:25).

Abban, Isin, heprealaiset tähdistöt jos mitkä kuuluvat tuohon lapsenmielisten ilmoituksen kategoriaan.

Tämä on Jom HaBikkurim
Palataanpa hetkeksi takaisin ensilyhteisiin. Messias on ”korban omer” eli ensilyhteemme tai sen ohran jyvistä valmistettu ruokauhrimme (3. Moos. 2:1-6, 23:10-14). Messiaan kärsimys ja kuolema ei ole kätketty ainoastaan karitsan teurastamiseen vaan Messias on jokaisessa pyhän Tooran eläinuhrissa ja ruokauhrissa jollain tavalla.

Jeshuan tarina aina Hänen syntymästään alkaen on kätketty myös Jumalan tähdistöihin. Mazzarothin taivaallinen lunastuskertomus onkin mitä voimakkain taivaallisen Isän kerskaus Jeshuan rististä ja ylösnousemuksesta. Joonan merkistä.

Luepa Toorasta, Jumalan ikuisesta ja muuttumattomasta Sanasta, happamattoman ruokauhrin valmistamisesta sekä heiluttamisesta Herran edessä (3. Moos. 2:1-6, 23:10-14). Pohdi Isän edessä rukouksessa millä tavalla mikäkin omerin valmistamisen vaihe (joka ei ole kaukana kotiemme keittiöistä ja leipomisesta) voisi kertoa esikuvallisesti Messian kärsimyksestä, kuolemasta sekä lopulta ylösnousemuksesta.

Tulet ihastumaan Tooran pyhiin ruokauhreihin sillä niissä on yltäpäältä oliviiöljyllä voideltu (hepr. mashiak = "messias" tai "kristus") kärsivä Herran Palvelija!

Omer voi tarkoittaa joko lyhdettä tai muinaista mittayksikköä (n. 3,64l). Olemme tulleet Danielin perinnössä sellaiseen johtopäätökseen, että leeviläinen pappi ei välttämättä heiluttanut ohralyhdettä vaan Tooran ruokauhrilakien asiayhteyden ja muiden historiallisten lähteiden asiayhteyden huomioonottaen happamattoman leivän juhlan ruokauhreille pyhitetystä leeviläisten pappien ohrapellosta leikatuista ohralyhteistä tehtyä n. 4 litran vetoista ruokauhria.

Erinomainen temppelijuttujen upeasti kuvitettu lähde (Talmudin sivumausta huolimatta) on Carta's Illustrated Encyclopedia of the Holy Temple in Jerusalem (Israel Ariel and Chaim Richman).

Lapsenmieliset
Nimittäin Jerusalemin temppeli-instituutin megatietoteoksesta puheenollen Israelissa on tehty jälleen tällä viikolla historiaa! Tämä on korban omer. Samoin kuin ”pääsiäislammas” on korban Pesak.

Yhdessä Dalafin tai Kalan (ei Kalojen) tähdistö ja se että profeetta Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä. Sekä se, että pappi heilutti JHVH'n edessä pyhää happamatonta oliiviöljyllä voideltua (hepr. mashiak = "messias") ja suitsukkeella hajustettua omeria "suloisena tuoksuna Herralle", on se Joonan merkki joka on annettu myös meidän päivien laittomuuden -sukupolvelle.

Messiaan ylösnousemus on vastakypsyneen ohran ja suitsukkeen suloinen tuoksu!

Raamatussa "laittomuus" ei ole mitä tahansa vaan Raamatun asiayhteyden huomioiden se on toorattomuutta. Laittomuus on Jumalan Lain eli Jumalan Sanan (2. Moos. 20:1, Matt. 4:4) väheksymistä tai välinpitämättömyyttä sitä kohtaan tavalla tai toisella. Eikä Kristuksen seurakuntakaan ole kaikesta laittomuudesta puhdas.

Olisiko siis jo korkea aika tutustua 3. Mooseksen kirjan pyhiin uhreihin sekä alkaa harjoittelemaan Herran pyhiä juhlia ja nähdä niissä kaikissa Kristus Messias?

Kaikenkaikkiaan yhdessä nämä kaikki kolme Messiaan merkkiä: ohralyhde / ruokauhri , Delfiini ja Joona kalan vatsassa, joita olemme käsitelleet ovat Joonan merkki. Oliviiöljyllä voidellun ja suitsukkeen tuoksuisen sekä liiton suolalla suolatun (3. Moos. 2:13) Messiaan ylösnousemuksen heprealainen kertomus. Haggada HaOlam HaBa.

Tässäpä jälleen lyhyt esimerkki siitä kuinka Jumalan Sanan ilmoitus ”taivaissa ja maassa ” pitävät 100% yhtä. Ja millä tavalla nämä kaikki on tarkoitettu kaikille lapsenmielisille uskoville rohkaisuksi ja rakennukseksi in such a time as this.

Kun luet kirjoituksiamme niin rukoilemme että ”Sana voisi tulla sinussakin lihaksi” eikä kuulemasi jäisi vain pelkäksi pääntiedoksi. Kirjoitustemme on tarkoitus motivoida sinua tekemään itsenäistä tutkimusta ja olemaan parempia uskovia, ihmisiä, aviopuolisoita, vanhempia, veljiä ja siskoja jne. Pyhällä Hengellä täytettyjä Jumalan palvelijoita Totuudessa.

Jatketaan yhdessä syväsukellusta heprealaiseen tähtitieteeseen. Kyse on Isän ja Pojan läheisemmästä tuntemisesta ja sielun pelastuksesta sekä jopa fyysisestä paranemisesta ja elämän uudistumisesta. Kyse on Uskosta, Toivosta ja Rakkaudesta tämän ikuisen kokonaisen Evankeliumin voimasta. Kyse on ylösnousemuksesta ja elämästä!

Chag Jom HaBikkurim Sameach / hyvää alkavaa Messiaan ylösnousemuksen juhlaa!

-Danielin Perintö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ainoastaan asialliset kommentit hyväksytään. Noudatathan ystävällisiä tapoja. Jos kirjoitat anonyyminä niin jonkinlaisen nimen merkitseminen kommenttiin olisi suotavaa jotta erottuu muista anonyymeistä. Kiitos!